စီးပြားေရးက်ဆင္းမႈ အက်ဳိးဆက္အျဖစ္ ကမၻာ့သေဘၤာပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား
သိသာစြာက်ဆင္းေနသျဖင့္ ျမန္မာသေဘၤာသားလုပ္ငန္းနယ္ပယ္တြင္လည္း
ထိခိုက္မႈမ်ား ရွိလာေၾကာင္းကို ရန္ကုန္အေျခစိုက္ "Bay Point Marine Service"
ကုမၸဏီ၏ ဌာေနကိုယ္စားလွယ္ ဦးဥာဏ္ထြန္းအား ျမန္မာတိုင္း(မ္)ဒုတိယ
စီးပြားေရးစာတည္း ထင္ေက်ာ္ကေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခဲ့သည္ကိုေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

ကမၻာ့ဘ႑ာေရးအက်ပ္အတည္းအတြင္း ျမန္မာ သေဘၤာသားလုပ္ငန္းသည္လည္း
အတိုင္း အတာတစ္ခုအထိ ထိခုိက္လာေနေၾကာင္း"Bay Point Marine Service"၏
ျမန္မာျပည္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးဥာဏ္ထြန္းက ၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ ၂၁ ရက္က
ျမန္မာတိုင္း(မ္)အား ေျပာၾကားေနစဥ္။
ဓာတ္ပုံ-ထင္ေက်ာ္
»ေလာေလာဆယ္ၾကံဳေနရတဲ့ ကမၻာ့ စီးပြားေရး အက်ပ္အတည္း ေတြၾကားမွာ
သေဘၤာလိုင္းေတြလည္း အမ်ားၾကီးထိေနပါတယ္။ဒါ့ေၾကာင့္ ျမန္မာသေဘၤာသား
ေလာကအေပၚဘယ္လိုဂယက္ ႐ိုက္ေနသလဲဆိုတာသိပါရေစ။
ဟုတ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားသေဘၤာလိုင္း အေတာ္မ်ားမ်ား ခရီးစဥ္ေတြေလွ်ာ့ခ်တာတို႔၊
သေဘၤာေတြ ျပန္ေရာင္းထုတ္ေနရတာေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ျမန္မာသေဘၤာသား
အေတာ္မ်ားမ်ားလည္းလိုက္ေနရာက ဒီျပန္လာနားေနရတာတို႔၊
လိုက္ဖို႔စီစဥ္ထားၿပီးသား အစီအစဥ္ေတြဖ်က္လိုက္ရတာတို႔စတဲ့ ထိခိုက္မႈေတ
ြၾကံဳေန ရပါတယ္။ အာရွေရာ၊ ဥေရာပနဲ႔ အေမရိကလိုင္းေတြပါမက်န္
အားလံုးလိုလိုမွာျဖစ္ေနတာပါ။ ဥပမာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကုမၸဏီဆိုရင္ စင္ကာပူနဲ႔
ေတာင္ကိုရီးယားက သေဘၤာလိုင္းေပါင္း ၁၂ ခုနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး ျမန္မာသေဘၤာသား
ေတြကိုပို႔ေပးေနတာပါ။စီးပြားေရး ျပႆနာေတြမျဖစ္ခင္တုန္းက ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီက
သေဘၤာသား၄၅၀ ထက္မနည္းကို လစဥ္သေဘၤာတင္ေပးေန ႏိုင္ရာကေန
ကမၻာ့စီးပြားေရးျပႆနာေတြျဖစ္လာၿပီးေနာက္ပိုင္း ေအာက္တိုဘာလ
ေလာက္ကစၿပီး ၄၀၀ေအာက္ထိ ေရာက္သြားပါတယ္။ ဒီဇင္ဘာလကုန္အထိ
လခ်ဳပ္စာရင္းအရဆိုရင္ ၃၈၉ ဦး ပဲပို႔ႏိုင္ေတာ့ပါတယ္။က်န္တဲ့သေဘၤာသား
ေအးဂ်င့္ကုမၸဏီေတြလည္း ဒီလိုပဲၾကံဳေနရတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
» ျမန္မာဟာ ေလာေလာဆယ္ အာရွသေဘၤာသားေလာကမွာ ဖိလစ္ပိုင္ၿပီးရင္
ဒုတိယလိုက္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ လက္ရွိျမန္မာ့သေဘၤာသား ေလာကအေနအထားကို
နည္းနည္းေလးရွင္းျပပါလား။
ဟုတ္ပါတယ္။ ဖိလစ္ပိုင္ကေတာ့ အစဥ္အလာအားျဖင့္ ကမၻာ့သေဘၤာသားေစ်းကြက္ကို
ၾကီးစိုးထားတဲ့ ႏိုင္ငံပါ။ ကမၻာတစ္၀န္း ေျပးဆြဲေနတဲ့သေဘၤာေတြေပၚမွာအမႈထမ္းေနတဲ့
ဖိလစ္ပိုင္သေဘၤာသားေပါင္းတစ္သိန္း ေက်ာ္ေလာက္ ရွိေနတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
ျမန္မာကေတာ ့တရား၀င္မွတ္ပံုတင္ထားတဲ့ သေဘၤာသားစာအုပ္ကိုင္ေဆာင္ထားသူ
ေပါင္းေျခာက္ေသာင္းေက်ာ္၊ ခုနစ္ေသာင္းေလာက္ရွိေနပါတယ္။ အဲဒီအထဲကမွ
နားသြားတာတို႔၊ အသက္ႀကီးသြားတာတို႔၊ ဒီေလာကထဲက ထြက္သြားတဲ့သေဘၤာသား စတာေတြကိုဖယ္လိုက္ရင္ လက္ရွိသေဘၤာ သားအျဖစ္ အသက္ေမြးေနတဲ့
သေဘၤာသားအေရအတြက္က ေလးေသာင္းခြဲေလာက္ေတာ့ရွိေနပါတယ္။ ဒီထဲက အားလံုးသေဘၤာေတြေပၚေရာက္ေန ၾကတာေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီမွာတစ္လွည့္ ျပန္နားေနတဲ့သူေတြလည္းရွိတာမို႔ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ေျပာရရင္ ျမန္မာသေဘၤာသားေပါင္း ႏွစ္ေသာင္းခြဲေလာက္ဟာ အျမဲတမ္းသေဘၤာေတြေပၚအမႈထမ္းေနတယ္လို႔
ေျပာရင္ရပါတယ္။ သေဘၤာေတြေပၚအမႈထမ္းေနတဲ့ ျမန္မာသေဘၤာသားအားလံုးရဲ႕
သံုးပံုတစ္ပံုေလာက္က အရာရွိအဆင့္ သေဘၤာသားေတြပါ။က်န္တာေတြက
ေတာ့သာမန္အဆင့္ေပါ့။
» ျမန္မာသေဘၤာသားေတြရဲ႕ လစာေငြရရွိမႈနဲ႔ သူတို႔ေၾကာင့္ျပည္တြင္းကို
ႏိုင္ငံျခားေငြေၾကးေတြ စီးဆင္းလာမႈ ေတြနဲ႔ပတ္သက္ျပီး
နည္းနည္းေလး ရွင္းျပေပးပါလား။
ဟုတ္ကဲ့။ အရာရွိအဆင့္ကေနစေျပာရရင္ အရာရွိတန္း၀င္သြားၿပီဆို ရင္အနိမ့္ဆံုးတစ္လ
အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၆၀၀ ကေန ၂၂၀၀ ထိသေဘၤာ လိုင္းေပၚမူတည္ၿပီး ရၾကပါတယ္။
ဒါကအၾကမ္းဖ်င္းေပါ့ေနာ္။ အေတြ႕အၾကံဳ အရမ္းရင့္သြားတဲ့၊ ဥပမာ ကပၸတိန္အဆင့္မ်ဳိး
ျမန္မာအရာရွိ တခ်ဳိ႕ဆိုရင္ တစ္လေဒၚလာတစ္ေသာင္း ေက်ာ္ထိ ရတာမ်ဳိးေတြလည္း
ရွိေနပါတယ္။ သာမန္႐ိုး႐ိုး သေဘၤာသားအဆင့္ကိုေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အလုပ္သင္
အဆင့္သေဘၤာသားတစ္ဦးကို တစ္လ အနည္းဆံုး ေဒၚလာ ၂၀၀ကေန ၂၅၀ေလာက္
ရၾကပါတယ္။ ကြၽမ္းက်င္သြားတဲ့ သာမန္သေဘၤာသားအဆင့္ဆို အနည္းဆံုးတစ္လ
ေဒၚလာ ၄၀၀ ကေန ၁၀၀၀ ေလာက္ထိရၾကပါတယ္။ သိပ္၀ါရင့္သြားရင္ေတာ့
၁၆၀၀ ေလာက္ထိရတဲ့ သေဘၤာသားေတြ လည္းရွိပါတယ္။ ဒါဆိုဒီက႑ကေန
လစဥ္ ႏိုင္ငံတြင္းကို ႏိုင္ငံျခားေငြ ဘယ္ေလာက္ စီး၀င္ေနမယ္ဆိုတာခန္႔မွန္းႏိုင္မွာေပါ့။
သေဘၤာသားတိုင္းက ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကို သူတို႔ ၀င္ေငြရဲ႕ ၁၀ ရာခိုင္ ႏႈန္းကို
အခြန္ေဆာင္ရတယ္ေလ။ ကြၽန္ေတာ္သိသေလာက္၂၀၀၇ ခုႏွစ္ေလာက္တုန္းက
သေဘၤာသားေတြ ဆီက လစဥ္အခြန္ေငြေဒၚလာ တစ္သန္းခြဲကေန
ႏွစ္သန္းေလာက္ရတယ္ဆိုေတာ့ သေဘၤာသားလုပ္ငန္းကေန ျပည္တြင္းကိုလစဥ္
ေဒၚလာသန္း၂၀ ၀န္းက်င္ေလာက္ စီး၀င္ေနတယ္လို႔ အၾကမ္းဖ်င္းခန္႔မွန္းႏိုင္မွာေပါ့။
» ႐ိုး႐ိုးကုန္တင္သေဘၤာ ၊ Tankerလို ဆီတင္သေဘၤာနဲ႔ ဓာတုပစၥည္းေတြ
တင္ေဆာင္တဲ့သေဘၤာဆိုၿပီး လိုက္ရတဲ့သေဘၤာကိုလိုက္ျပီး လစာႏႈန္းထားမတူဘူးလို႔
သိရပါတယ္။ ဘယ္လိုကြာလဲဆိုတာ ရွင္းျပေပးေစ ခ်င္ပါတယ္။
႐ိုး႐ိုးကုန္တင္သေဘၤာ(Cargo Carrier)မွာ တစ္လေဒၚလာ၄၀၀ ကေန ၈၀၀ထိရတဲ့
သေဘၤာသားက ဆီတင္သေဘၤာ(Tanker) မွာဆိုရင္ ဒီအလုပ္ကိုပဲ ေဒၚလာ ၈၀၀ ကေန
၁၀၀၀ ေလာက္ထိရပါတယ္။ ၂၀ ရာ ခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ လစာပိုမ်ားတယ္လို႔ ဆိုရမွာေပါ့။
ဒါကိုပဲ ဓာတုပစၥည္းတင္ သေဘၤာလိုမ်ဳိးမွာသြားလိုက္မယ္ဆိုရင္ ေတာ့ ေဒၚလာ ၁၀၀၀
ကေန ၁၆၀၀ အထိရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုက်န္းမာေရးအတြက္အႏၲရာယ္ရွိႏိုင္တဲ့
ဓာတုပစၥည္းတင္သေဘၤာေတြမွာ လိုက္ မယ္ဆိုရင္ေတာ့ သိသင့္သိထားထိုက္တဲ့
ကြၽမ္းက်င္မႈသင္တန္းေတြကို ဒီမွာ ေငြေၾကးစိုက္ထုတ္ၿပီး ထပ္တက္ရတာမို႔
လစာပိုရသလိုသူ႔အတြက္ စုိက္ထုတ္ရင္းႏွီးမႈကလည္းပိုမ်ားတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ ပါတယ္။
» ျပည္ပက ဘယ္လိုအေနအထားေတြ ေၾကာင့္ ခုလိုျမန္မာသေဘၤာသား
လုပ္ငန္းအေပၚ လာထိခိုက္ေနရ တာလဲခင္ဗ်ာ။
အာရွက သေဘၤာကုမၸဏီငယ္ေတြ အားလံုးလိုလိုက ဘဏ္ေခ်းေငြေတြ အေပၚမွာ
အေတာ္ႀကီးမွီခိုထားခဲ့ၾကတာပါ။ ခုျဖစ္ေနတဲ့ ကမၻာ့ဘ႑ာေရးအက်ပ္အတည္းႀကီး
အတြင္း ဘဏ္ေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေဒ၀ါလီခံသြားရတာခင္ဗ်ားလည္းသိမွာပါ။
ဒီေတာ့ ဘဏ္ေခ်းေငြေတြနဲ႔ လည္ပတ္ေနၾကရတဲ့ သေဘၤာကုမၸဏီေတြလည္း
တစ္ႏြယ္ငင္ တစ္စင္ပါဆိုသလို ဒုကၡေတြ ေရာက္ ကုန္ၾကေတာ့တာေပါ့။
ဘဏ္ေတြက သူတို႔ေခ်းထားတဲ့ ေငြလံုးေငြရင္းေတြ အေလာတႀကီး
ျပန္ေတာင္းလာတဲ့ အခါက်ေတာ့ ၾကံရာမရျဖစ္ၿပီး ရွိတဲ့သေဘၤာေတြေအာက္ေစ်းနဲ႔
ထိုးေရာင္းရ၊ သေဘၤာခရီးစဥ္ေတြ ျဖတ္ေတာက္ ရတာေတြျဖစ္ကုန္တယ္ေလ။
ဥပမာ ကြၽန္ေတာ္တို႔နဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ ကိုရီးယားသေဘၤာကုမၸဏီတစ္ခုဆို
အရင္ကသေဘၤာ ၂၅ စင္း ရွိတယ္ဗ်ာ။ ေအာက္တိုဘာလ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့
သေဘၤာေတြ ေရာင္းထုတ္လိုက္ရတာ ခုဆိုသေဘၤာေလးစင္းပဲ က်န္ေတာ့တယ္။
ကံေကာင္းခ်င္ေတာ့ ဒီလက္က်န္ေလးစင္းနဲ႔ သူတို႔ သေဘၤာေတြ၀ယ္သြားတဲ့
တျခားကုမၸဏီေတြက သေဘၤာ ၁၅ စင္းေပၚက ျမန္မာ သေဘၤာသားေတြကို
အလုပ္မျဖဳတ္ဘဲ ခုထိေတာ့ ဆက္ခန္႔ထားပါေသးတယ္။ က်န္တဲ့သေဘၤာ
ငါးစင္းကို၀ယ္သြားတဲ့ ဂရိနဲ႔တ႐ုတ္သေဘၤာကုမၸဏီေတြကေတာ့ သေဘၤာေတြေပၚက
ျမန္မာသေဘၤာသားေတြကို တစ္လစာ၊ ႏွစ္လစာ စသျဖင့္ေလ်ာ္ေၾကးေတြေပးၿပီး
အလုပ္နားခိုင္း လိုက္ပါတယ္။ ဒီလူေတြကေတာ့ ဒီမွာ ျပန္လာနားၿပီး သူတို႔ကုိသံုးမယ့္
တျခားကုမၸဏီေတြကို ေမွ်ာ္ေနရတာေပါ့။
» လုပ္ရတဲ့ အလုပ္ခ်င္းတူရင္ေတာင္ ျမန္မာသေဘၤာသားေတြက သူမ်ားထက္ယွဥ္ရင္
လခအႏွိမ္ခံရတယ္ လို႔ သိရတယ္။ အဲဒါဘယ္လိုျဖစ္တာလဲ။
ဟုတ္ေတာ့ဟုတ္ပါတယ္။အေနာက္ႏိုင္ငံသားေတြနဲ႔ယွဥ္ရင္လုပ္ရတာခ်င္းတူရင္ေတာင္
တစ္ဆခြဲကေန ႏွစ္ဆ ေလာက္အထိ ကြၽန္ေတာ္တို႔က လခ ေလွ်ာ့ရပါတယ္။
ဖိလစ္ပိုင္သေဘၤာသားေတြကေတာ့လုပ္ငန္းနဲ႔ အဂၤလိပ္စကားပိုင္းမွာပိုကြၽမ္းက်င္ၾကလို႔
ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာေတြနဲ႔ စာရင္ သာမန္အားျဖင့္ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္လစာ
ပိုတဲ့သေဘာရွိပါတယ္။ဒါေပမယ့္ ကြၽမ္းက်င္တဲ့ ျမန္မာသေဘၤာသားနဲ႔
အရာရွိေတြအတြက္ကေတာ့ ဒီလို အႏွိမ္ ခံရတာမ်ဳိးမရွိပါဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာသေဘၤာသားေတြအေနနဲ႔ ပိုကြၽမ္းက်င္သည္ထက္ကြၽမ္းက်င္ေအာင္
ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ေသြးေန သင့္ပါတယ္။
» ဒီအက်ပ္အတည္းထဲက ဘယ္ေတာ့ေလာက္ ျပန္နာလန္ထူလာႏိုင္မလဲ။
ကြၽန္ေတာ့အထင္ေတာ့ ေနာက္ထပ္ေျခာက္လ တစ္ႏွစ္ေလာက္ဆိုမွ
ျပန္နာလန္ထႏိုင္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သေဘၤာသားေအးဂ်င့္
၀န္ေဆာင္မႈအတြက္ တရား၀င္မွတ္ပံုတင္ထားတဲ့ ကုမၸဏီေပါင္း ၁၂၀ေလာက္ရွိပါတယ္။
အနည္းနဲ႔အမ်ားေတာ့ ဒီဒဏ္ကိုခံၾကရမွာပါပဲ။ကြၽန္ေတာ္တို႔ကုမၸဏီအေနနဲ႔ဆိုရင္လည္း
၀င္ေငြ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ေလ်ာ့က်သြားပါတယ္။
» သူတို႔ဆီမွာေတာ့ စီးပြားေရးအရ ထိခိုက္သြားတဲ့ သူတို႔ႏိုင္ငံသားေတြအတြက္
သက္ဆိုင္ရာက အတတ္ႏိုင္ဆံုး ၀င္ေရာက္ ေဖးမေပးေနၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ္ တို႔ဆီမွာေရာ ဘယ္လိုအစီအမံမ်ဳိးမ်ားရွိတယ္လို႔ သိထား ပါသလဲ။
ဟုတ္ကဲ့။ ဒါကကမၻာနဲ႔ခ်ီၿပီး ျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာႀကီးဆိုေတာ့ တစ္ခါတေလ
အေကာင္းဆံုးျပန္ျဖစ္လာမယ့္ အခ်ိန္ ကိုေစာင့္ရတာမ်ဳိးလည္း ရွိမွာပဲေလ။
ဒီကသက္ဆိုင္ရာေတြကလည္း ဒီကိစၥကိုအေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္စီမံေနၾကပါတယ္။
ဥပမာ လစာနည္း သာမန္သေဘၤာသားေတြ မ်ားမ်ား တင္ပို႔တာထက္
လစာေကာင္းေကာင္း ရႏိုင္တဲ့ ကြၽမ္းက်င္ ျမန္မာအရာရွိေတြကို ပိုေမြးထုတ္ႏိုင္ဖို႔
လုပ္ေနပါၿပီ။ အရင္က တစ္ႏွစ္ အရာရွိေလာင္း ၁၅၀ ေမြး ထုတ္တဲ့ ေရေၾကာင္းသိပၸံက
ခုဆိုဦးေရ ၃၀၀တိုးထုတ္ဖို႔နဲ႔ အရင္က အရာရွိေလာင္း ၅၀၀ ေမြးထုတ္ႏိုင္တဲ့
ေရေၾကာင္းတကၠသိုလ္ကလည္း ဒီႏွစ္ကစၿပီး ၇၀၀ ထိ တိုးထုတ္ဖို႔ လုပ္ေနၾကပါၿပီ။
ဒီႏွစ္ကစမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။နားေနရတဲ့ ျမန္မာသေဘၤာသားေတြ အေကာင္းဆံုး
လုပ္ႏိုင္တာက နားေနရခ်ိန္မွာလိုအပ္တဲ့ကြၽမ္းက်င္သင္တန္း ေတြ၊
လက္မွတ္ေတြမ်ားမ်ား ရယူထားဖို႔ပါပဲ။ဒါမွ သဘၤာသားလုပ္ငန္းပံုမွန္ျပန္ျဖစ္လာတဲ့
အခါဆိုရင္ လစာ ပိုေကာင္းတဲ့အလုပ္အကိုင္ေတြက ကုိယ့္အတြက္
အဆင္သင့္ျဖစ္ေနမွာေလ။
..................
2 comments:
ဗဟုသုတရေစပါတယ္။ ႏုိင္ငံျခားက သေဘၤာေတြ ထုတ္ေရာင္းတာေတာ့ မသိဘူး။ ဒီမွာေတာ့ အိမ္က ကားေတြ မထြက္ႏုိင္တာ ၾကာၿပီ။
အရမ္းေက်းဇူးတင္တယ္ညီရာ.... ဗဟုသုတေတြေတာ္ေတာ္ရတယ္...
Post a Comment